tisdag 8 januari 2008

Årets första


Ny hätta färdig. Den gamla är för liten. Det krångligaste med den här var nog att sy på sista biten av kantbandet. Inte för att det i sig var så hemskt krångligt men med en liten tjej på 8 månader, som ville äta samtidigt, i knät så kan det mesta bli lite trixigt. Men det gick :)

Och så här glad blev hon sen......innan hon blev arg för att hon hade mössa och slet av den ;)



Kunde inte låta bli att fotografera henne när hon försökte plocka ner siffrorna. Alltså, var tog bebisen vägen? Hon är som sagt bara 8 månader.



Här kommer också bilder på nya namnbandet. Blev riktigt bra tycker jag. Fast på en vändbar hätta tycker jag det är svårt att sätta den på ett bra ställe.




Förresten. Hur gör ni när ni syr knytband? De första 1½ cm blir alltid fula på mina.....Symaskinen matar inte och det är tjockt och....blä. Några tips?

6 kommentarer:

gosi sa...

Jättefin liten hätta och kanonfint tyg...var får ni alla tyger ifrån?? Det verkar vara en framåt liten stjärna du har att göra med:)

Anonym sa...

Vilken fin hätta! Sitter här och klurar på mina, det är så svårt att bestämma storleken tycker jag! Med kantbandet gör jag så att jag viker in så lite jag kan utan att det blir fult, ca 0,5 cm och klipper av överflödet som är invikt så att det inte blir för tjockt. Då är det lättare att sy. Gillade dina namnband också, visste inte att man kunde skriva på dem så där, (tycker att min text är aldeles för lång...)

Jes sa...

Här har jag aldrig varit förut, men nu kommer jag tillbaka. Vilken underbar hätta.

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Tack tjejer!
Tyget är i det här fallet hittat som påslakan på loppis i Skåne :) Ett bra fynd.
Lilltjejen har idag även visat att hon kan stå ett bra tag även om man släpper henne också....

Kantbandet...njae, inte riktigt det som är problemet tror jag. Det är den där låååååånga sömmen längs med hela kantbandet som blir kass den första biten. Ändarna vändsydde jag och det blev bra.

Och så måste jag kommentera era namn.....det känns ju spontant som två av er har samma namn....som jag :) Och den tredje...ja, när jag var liten var det iaf på min födelsedag som Josefina hade namnsdag :) (sen dess har namnlängden reviderats)

Krumitott sa...

Vet inte om mitt tips hjälper, men jag brukar backa med maskinen och sen lyfta pressarfoten över den sydda biten och sen sy som vanligt. Då blir det fina avslut. Hoppas du hänger med på vad jag menar :)Hättan vart väldigt snygg!

recoll sa...

jag upplever samma bproblem som du och jag undrar om det inte kan vara symaskinen som är lite dålig på att mata. Jag skulle så gärna vilja ha en ny....kul att hitta hit, kommer defenitivt tillbaka